Sunday, April 17, 2011

=somtam : made in thailand=

Assalamualaikum.. slamat sejahtera... sape tak tdo lagi nih??/ hahah... biase la hari minggu.. ade je benda nak wat kan.. ak baru jer blik dari melantak.. haha.. td lapo giler kut... okeyh.. da abih citer pasal sedut...hehe...

td mkn la kat satu kedai nih... ade menu makanan yang baik punyer... hahaha.. SOMTAM name die.. fest time kut dengar nih.. so, akibat keinginan nak try membuak-buak, so, aku try la... katanya somtam nih da food from thailand (siam).. xpe... halal okeyh...hehe.. pe salah kalo try kan..

~ nilah die cik SOMTAM tuh... nampak pun sedap~

bile dah try... boleh la tahan.. rase die masam-masam manis n yg pasti pedas...heheh... best... 

akibat nak tau camne nak wat cik somtam nih, aku ushar r kat tenet...


BAHAN - BAHAN

150g betik muda (di hiris halus panjang)
1/3 batang lobak merah
2-3 batang kacang panjang
3 suu besar udang kering

[BAHAN UNTUK DRESSING]
2 ulas bawang putih
10-15 biji peanut
2-3 sudu besar sos ikan
1 biji lemon -ambik jusnya
1-2 batang cili padi
1 sudu besar gula
1 biji tomato


CARA MEMBUATNYA

  1. Potong betik muda halus memanjang atau sagat memanjang. Sama juga dengan lobak merah.
  2. Potong kacang tanah lebih kurang 3-4cm. Rebus sekejap.
  3. Sediakan dressing. Masukkan bawang putih dan cili padi ke dalam lesung. Gesek-gesekkan dengan anak lesung. Tak payah tumbuk.. biar pecah2 sedikit saja. kemudian masukkan semua bahan-bahan lain.
  4. Pastu gaullah dengan betik, kacang panjang dan lobak merah yang dipotong tadi. Masukkan juga tomato.
  5. Siap untuk dimakan. Lagi sedap jika disimpan dalam peti ais selama setengah hari sebelum dimakan.



amacam?? ok tak... thanks kat myresipi.. aku ushar kat sini r resipi nih...heheh.. sape rajin leh la try... jgn segan2 erk...

okeyhh mau tdo da... t mau g putrajaya lak pagi nanti... :p

4 comments:

AreMir aLiaS said...

MyResipi best..aku pon banyak dapat bantuan dari situ...maklum la bujang..

Si GaJus!!! said...

ak fest time..hehe

mcm ni lah said...

sedap tu lama tol x makan songtam,.. btw i follow you

Pembawa_Wacana said...

menerjah kawan gathering di Alamanda..:)