=aku seorang jururawat, aku bangga!!! - re-post=

Assalamualaikum.. selamat petang sume.. hup korang sume sehat erk... pejam celik pejam celik arinih da 12 mei dah... ghase cepat mase brlalu.. aku ghase cam br smalam aku abih blaja...heheh...

actually aku ngantuk nih... maklumlah.. lepas keje mlm.. tadi pun blik da lewat.. ade prob kat tmpat keje... t aku citer erk pe prob die.. kang x beshh plak kalo aku citer skang..hihihi... tapi aku tetap nk update jugak.. maklumlah arinih ari spesel kan.. :-)

kalo korang ade view blog aku tentu korang tau keje aku kan... kan2... tapi tu pun kalo korang ade view la... tapi xpe.. gua xde kesah coz gua tau blog gua hanya blog picisan jer... n gua nih bukan retissss... :p

okeylah... fest of all.. aku nk ucapkan trima kasih kat korang coz sudi bace entry nih n skali gus sudi view blog aku nih... hup korang selesa erk aku bahasekan diri aku nih aku coz aku ghase lagi senang nk wat korang sume fhm...hihi.....

bile abih skolah dulu, x terlintas pun dalam fikiran aku nih nk jadi ape yg aku jadi skang... seyesly mang x penah pikir pun.. kalo korang pun.. especially laki erk.. adeke korang pikir nk jadi mcm aku? adeke?... dulu abih spm banyak yg aku apply n Alhamdulillah, dapat tawaran untuk smbg study kat UIA course arcitecture n dpt gak twrn kat maktab utk cikgu course math n BI... n yg pling best dpt gak tawaran study untuk course yg aku keje skang nih.... aku nk tanya korang, pe yg akan korang pilih??? pilihan banyak kat depan mata... waktu tuh mang aku buntu jugak.. x tau nk pilih yang mana... yelah ni kira masa depan aku la... penting weyh stiap pilihan aku tuh...

so aku mula la tanya family... tapi family aku x kesah sgt janji aku wat keputusan yg terbaik untuk diri aku... aku tanya gak kwn2 aku... setelah berfikir dlm2 n wat solat sunat istikharah, aku tekad pilih course yg aku keje skang nih... sebab-sebab aku waktu tuh nape aku pilih course nih:

1. jamin kerjaya coz ikat ngan kontrak keje bile abih blaja..
2. dapat elaun bulan2... maklumlah aku nih org susah, bagi aku loan nih susah kut...
3. blaja dari pengalaman spupu aku.. nurul die pun amik coz nih waktu tuh.. die ckp okeyh n best!!!
4. at least dgn amik course nih, aku bleh tolong family aku kalo diorg sakit... errr!!!

okeyh tuh citer dulu... aku malas nk citer pjg2 dah... sbab aku aku citer mesti bosan kan... citer pe yg de latest jer...

Alhamdulillah, skang dah keje as a JURURAWAT, bukannye cikgu, bukan arkitek tapi JURURAWAT... aku bangga... walaupun ari-ari stress, penat, n macam-macam la... aku bangga sebab aku mampu harungi semua tuh... 

hinaan, cacian, makian, aku x kesah... aku dah lali sume tuh... lantak la org nak cakap ape.. mang aku tau, masih ade segelintir yg memandang sinis lelaki berkerjaya seperti aku... konon patah la.. x malu la... weiyh perlu ke aku nk amik peduli semua tuh... bukannye aku nyusahkan mak bapak or diri ko... ko dtg spital pun sape yg attend??? adeke datuk2, datin2, tokey besar2 yg attend ko... nurse yg ko caci jugak yg attend ko kan... bagi ko ubat, suap ko makan, wat ape yg telah di order oleh dr... (tetibe feeling lebay)

okey, tadi aku ade janji ngan korang nk citer prob time keje td kan.. actually time keje mlm tadi aku ghase amat seday sangat-sangat... biaselah ade relative yang begitu kuang hajar... penat aku explain... seday giler ghase...  waktu tuh ade prosedur yg perlu aku lakukan kat pesakit (abangnyer)... aku arahkan relative menunggu di luar bilik rawatan dulu...  die berdegil nk jugak tengok ape yg aku wat... aku explain la baik punyer kan... die tetap degil n kate aku nih kuang haja... lagi seday weyh... siap nk komplin lagi... suh tunjuk polisi yg menyatakan relative kena tunggu kat luar waktu prosedur.. aku explain la.. mang polisi, setiap relative mesti tunggu di luar blik rawatan bile prosedur ingin dilakukan... so terpakse la aku jwab... tuh yg blik lambat... seday giler...  mang aku stress... tapi xpe.. at least abg die da sehat... tuh yg wat aku bangga.. biarlah ngan komplin die tuh... aku x kesah.. aku dah wat pe yg ptut... 

tuh baru skit... banyak lagi benda yg wat aku stress tambah2 keje kat emergency... keje kat emergency bukan sume benda bergantung pade doktor weyh...  kekadang  kena wat keputusan sdiri untuk menyelamatkan nyawa patient tuh... tambah2 kalo attend case ambulance... kat tmpat kejadian mane ade dr weyh... jadi misi nilah yg wat keputusan pe yg nk wat... hidup ke mati patient tuh... mang takut bile dapat case mcm nih... aku slalu doa moga patient yg aku attend tuh smpat di bawa ke hospital n terima rawatan sewajarnya...

banyak lagi cabaran yang aku kena tempuh... moga aku lebih kuat dlm menempuh hari mendatang sebagai seorang JURURAWAT..


yang penting JURURAWAT banyak mendidik aku bersabar, belajar dari pengalaman, memahami orang len dan seterusnya mengajar aku tentang penjagaan kesihatan... selagi kaki boleh melangkah, selagi mulut mampu mengungkap kata-kata, selagi jemari mampu bertatih, selagi khidmat diperlukan aku akan tetap teguh bergelar seorang JURURAWAT..

buat rakan-rakan aku  n sesape jer yg bergelar jururawat especially yang bertugas kat trauma dan kecemasan PPUM, SELAMAT HARI JURURAWAT...  sayang korang sume okeyh!!!! 





Comments

hairie said…
selamat hari jururawat (^_____^) smoga mkin bertmbah kesabaran n keikhlasan ko wat keje ,..hehehe
Unknown said…
hai...singgah dar misi jijah...

Selamat Hari Jururawat! bangga jadi jururawat ni..
nadira shahid said…
sape yang ckp patah tu? meh nk flying kick sikit.. ;p selamat hari jururawat ;)
Anonymous said…
Jururawat keje yg mulia.Gudluck :)
Anonymous said…
erkk.. nk tanyer jururawat lelaki baju dia x sama ngn nurse ke? mana topi jururawat lelaki.. =)
Unknown said…
gua respek lu, sbb jarang lelaki minat jd nurse. two thumbs up!
Unknown said…
selamat hari jururawat!!

biarkan orang sindir,yang penting kita tahu kerja kita!

p/s teringin nak jadi jururawat lelaki.ruginya.
Hafiz Hafizol said…
hehe hai abg jururawat.. Hihi.. X kesah keje ape pun asal halal kan??
nurul afika said…
hepy nurse day ^__^
adilla said…
happy nurses day.! :)
Nor Suhaiza said…
happy nurses day
from sn nor suhaiza...
gud luck..
sabar k..
senyum selalu :)
Si GaJus!!! said…
thanks kat korang sume... sayang korang lebayh...hahahahah
♥c!k Ann♥ said…
happy nurses day!!!

Popular posts from this blog

=kesah GAJUS=

=GEGAR 1 RIBU BLOG APRIL BERMULA=

=The Road Not Taken [versi bahasa melayu]=