=Leptospirosis, ape ke helnyer yob??=

~wah best woaaaa~


Assalamualaikum.... kabareee!!! salam sejahtera....
hup korang sehat jugak macam aku... Alhamdulillah...

arinih, sesaje nak kongsi.. pasal kesihatan skit... tak banyak pun... just share mane yang aku tau berdasarkan pengalaman...


wacth out derrr!!!



LEPTOSPIROSIS a.k.a  virus kencing tikus....
penah dengar tak??... 


bile tengok blik gambo air terjun nih, cam best jer kan... dapat mandi mande, dapat bergelak ketawa... aishhh!! sonok kut... actually, aku mang dah lame gile tak menyinggah kat air terjun... especially, bile timbulnyer istilah sang lepto or kencing tikus nih.. lagi satu, belajar dari pengalaman..
banyak gak kalo korang lihat kat kace tv pun mangsa-mangsa maut akibat virus yang amat kejam nih... 

~ni kitaran die... fhm ke tak fhm, wat-wat fhm jela~

banyak sangat risk factor die... nape, aku lebih penting kan air terjun, sebab kite mang suke sangat melawat air terjun kan.. sedangkan kite tak tahu ape bahaya die... dan rata-rata pesakit yang disyaki terkena virus nih mempunyai sejarah menyinggah ke air terjun n mandi manda kat situ...

dari pengalaman, rata-rata pesakit yang datang ke spital yang disyaki terkena virus sang lepto nih , kebanyakannye muda-muda... kekadang aku sedih sangat... dan selalunyer, peluang untuk hidup 50/50... tuh yang dasyat sangat virus nih... boleh membawa maut.... sebab bile kena virus nih, ia boleh menyebabkan kerosakan banyak organ-organ penting dalam tubuh badan macam hati, paru-paru, limpa dan macam-macam lagi la... so, aku bukan nak halang korang tuk g ke air terjun.. tu sume up to korang.. cume kena sentiasa beringat... sebab tuh stiap ape yang kita lakukan kena doa, hopefully dijauhkan segala malapetaka sebab kita bukan tau ape yang akan jadi di masa akan datang kan!!! so same-same beringat.....






Comments

Popular posts from this blog

=kesah GAJUS=

=GEGAR 1 RIBU BLOG APRIL BERMULA=

=The Road Not Taken [versi bahasa melayu]=