=emergency, emergency!!!=

ini just luahan hati saje... bukan untuk menagih simpati cuma untuk berkongsi agar korang sume lebih memahami...hehe... ayat x bley blah...

as usual.. sume g keje ngan ati yg semangat.. maklumlah nak berbakti pade masyarakat kan.. walaupun kekadang mud untuk bekerja tuh xde... tambah plak bile time org bersuke ria terutama sabtu n ahad dan jugak public holiday... sape yg nak sgt keje time nih.. cer cite cer cite... tp berbekalkan keazaman bukan semata-mata memenuhi kehendak tugas tetapi niat untuk mencurah khidmat bakti... 

dari masuk keje, hinggalah saat mahu pulang, memang tak nak satu benda pun yang akan spoil mud keje... x kire la pape pun... pagi ke, petang ke or malam... sume bersungguh-sungguh untuk wat yang terbaik... 

tapi biasalah lumrah alam n kehidupan.. sume org ade hak masing2... firstly, aku nk ucap thanks kat sahabat seperjuangan aku coz share kat aku ape yg telah terjadi padenye dikala ingin pulang ke rumah setelah penat berkeja pagi td.. cube korang sendiri bayangkan... dengan penat yang amat sangat, tak tahu pape, tetibe kena marah oleh dek ketidaksabaran manusia... agak2 korang bengang x?? korang pikirlah sendiri erk... sume ade pendapat masing-masing.. tuh terpulang lah pade korang... tp ini pe yg slalu sgt aku n my fren2 sume ghase... 

mang betul la.. aku n kwn2 mang dibayar gaji... orang yg dtg spital pn bukan free.. sume nyer bayar... tuh aku fhm... bukan free kan...cume segelintir jelah.. sebab tuh, ak n kwn2 mau wat yang terbaik tiap masa... buat ape yang perlu.. macam biaselah.. emergency, kalo x penuh, x sah... mesti ade jer org yang sakit.. even demam skali pun org tetap akan dtg ke emergency... tu mang x salah.. kalo dah sakit, mestilah nak datang jumpe dr kan.. amik ubat ker, or utk treatment len... papejelah... tapi kalo dah ramai sangat for sure la kena tunggu.. tuh yang x best.. aku pun bukan suke sangat nak tunggu2 tambah ag sakit.. so, aku mang faham.. x suke menunggu... 

zaman dah berubah, manusia pun skang masing2 dah educated.. tu mang x diakui.. cume kekadang bile berhadapan ngan masyarakat, aku jadi x fhm bile mane ade yang datang ke emergency disebabkan  conditon bukan di kategorikan emergency... kalo sebut emergency, sume tau, kena amik tindakan cepat.. kalo sakit yg emergency, sakit yang bertarung ngan nyawa.. senang cite 50/50... tapi kalo condition macam sakit blakang dah 2 tahun, batuk dah 6 bulan, lenguh badan dah 3 bulan, sakit tangan dah 1 tahun, gatal-gatal badan dah 5 bulan or bermacam sakit len yang dah berbulan2 or bertahun2 kire emergency ker? hrmmm nilah kekadang ade sesetengah yang menyalahgunakan emergency tuh.. kesian kat org2 yg btul2 dalam kecemasan terpaksa kena tunggu gak disebabkan benda-benda nih sume.. sebab tuh slalu penuh jer dengan manusia... terpaksa lah menunggu walau sehingga 5 jam... hebat!!

perihal kena hina or maki biaselah.. kate-kate kesat cam bodoh, bangang, babi mang dah slalu sgt dengar... seyesly.. x leh nak wat pe... tuh yang ghase seday sgt... ak n kwn2 berusaha wat yg terbaik... dengan penuh ikhlas tuh.. tup2 nih yang kitorang dapat... aku fhm... org sakit.... so trime jelah.... bukan nak suh menunggu.. ak n member2 wat sehabis baik n kalo bleyh taknak bagi org tunggu lame2... ak pn kesian jugak... tp tulah... realitinye...

arituh pun aku ade share gak kat blog nih per yang ak alami...KLIK SAJER ... ni salah satu die...  papepn, walau pe yang berlaku, semangat aku n kawan2 aku x pernah goyah.. tetap gembira nak curahkan khidmat bakti untuk masyarakat.. khidmat bakti tuk org yang sakit especially yang bertarung ngan nyawa... Hanya Tuhan yang tahu pe yang ak n kwn2 aku ghase...


p/s: aku tidak mampu bersuara, hanya mampu untuk berblog...


Comments

Popular posts from this blog

=kesah GAJUS=

=GEGAR 1 RIBU BLOG APRIL BERMULA=

=The Road Not Taken [versi bahasa melayu]=