=Misi GaJus!!!=

"ape?? misi? ish2... ko tu dh la laki...nk jd misi plak... pondan ke pe..... xde keje lain ke? blmbak lagi kut... ko tuh bukannye bodoh sangat... cari ler keje len...."

hrmmmm.... arini aku saje jer nk crite sal kerja aku nih.... seorg lelaki yang bergelar jururawat or kate pemes kat malaysia nih misi... 

sebut jer misi mesti org igt pompuan... dengan jarumnyer... basuh tut2 org le.. ikut bontot dr la n mcm2 lagi.... 
skrang nih jgn korg silap laki pn bleh jd jururawat.. padahal dah lame dah benda nih wujud... kalu kat oversea tuh, mang rmai sangat la yang laki nyer... 

sebenornyer secara trus trang minat untuk jd misi nih xde langsung pn dalam kamus idup aku... dulu lepas je spm byk tmpat yg aku mohon....
Alhamdulillah dapat gak offer architecture kat UIA and interview for cikgu... punyelah pening pale aku untuk decide time tuh.. coz esoknyer dpt plak offer tuk blajar jd nurse... 
Pikir punye pikir, tanye member2, n family last2 dengan redha nyer aku pilih tuk jadi nurse... 

fest2 time blajar tuh hrmmm pening r gak... ye r pompuan, YA Allah 185 org n total laki time aku blaja tuh hanyelah 10 org saje!!!! x tau r camne nk blajar nih... time tuh aku tekad jer... by hook or by crook aku kena complete study aku... adoiyaiiii.. ghase 3 taun tuh lame giler.. time tuh mang ari2 aku pikir r camne la t mase depan aku.... pe org akan kate... mang aku ghase malu...huhu

Nak2 time praktikal, sorg jer laki.. yg len all pompuan.... nk berdepan ngan patient g... camne tuh.... org slalu tanye, best ke blaja nurse nih... ko tu kan laki... mesti ko ni pun "patah" kan.... Kuang haja giler punyer statement!!! nak jer aku kasi sepak sorg sbijik... tp tu kan tgh praktikal.. so, be profesional... wat donno jer... lantak ko la... dh tau sakit wat gaye sakit... satu jer aku pikir time tuh, nk wat pahala... although time tuh praktikal n xde la tanggungjawab sangat, tp at least aku kena tau dari A until Z ape yg aku wat... bak kate lecturer time tuh stiap benda yg aku wat mesti ade rasional die... betul jugak!!!!

Time tuh jugak le sdikit sbyk ajr mcm2 benda kat aku... camne nk hormat org, jd pybr, be empathy n mcm2 lagi... n sdkit sbyk jugak la ati aku ni mula menerima kerjaya misi nih... Mang stgh oghang pikir agak jijik... nak2 kena tukar pampers and cuci najis oghang... tp dgn adenye kwn2, aku dah x kesah... dah memang tanggungjawab kan... kalu aku x wat sape lagi nk wat... yang penting ikhlas..;)

saat yang paling gembira bila time nak abis blaja tuh.. x saba  ghasenye... nk menempuh alam pekerjaan... nak ade duit poket sdri... x yah nak susahkn fmily ag.... tapi ade jugak le dugaannye... adoii.. Igtkan dah lepas diploma bleh trus keje... upenyer nak kena ade lesen gak... igt moto ngan kete jer ade lesen.. upenyer nak keje ni pun kena lesen... susah tul.... nak kena lulus exam Lembaga Jururawat Malaysia.... xpelah... aku kena usaha kan... alang2 menyeluk perkasam... nak ke x nak tetap kena gak.... redha jer.. memang betulla... exam ni mang penting... nak tgk samaade aku ni ready ke tak nk berhadapan ngan alam pekerjaan t.... ALHAMDULILLAH... aku lulus gak.... 

Tanggal 6 hb 8 2009 , aku tlah di panggil tuk lapor diri tuk start keje... adoi... time nih takut plak ghase... camne la t.... aku hanya mampu berdoa jer.. mintak2 le semuanya dipermudahkan... bile time lapor diri tuh, aku diberi pluang tuk pilih.. so dengan selambanyer aku pilih tuk keje kat emergency... actually 2 tmpat jer yang menarik minat aku giler2 punye... 1 kat psychiatric ward ataupun bahase kasar die wad org gile... why?? nape plak ko beria2 nk keje cni???... mang aku minat sbab time last practikal aku ditmpatkan kat wad nih... so, serba sdkit aku dah tau camne perjlann die... mang aku akui agak ssh jugak sbb nk berdpan ngan org yg bermcm2 sikap n tingkahlaku... mlumlah mental problem... so mcm2 bleh jadi.... Yang ke 2 of coz le emergency... kat sini aku mcm2 pglman bleh dpt... mcm2 bnda aku akan blaja t.... tp sush jugak becoz org panggil fest line... sume benda x leh men2 sbab dah name pun emergency... so tiap mase kena cpat.... xpelah.. sekali lagi dengan redha n bangge  nyer aku my choice is emergency... biarlah ape pn nk jadi... doa jela....

skang nih.. dh stahun lebay dah keje... memang agak banyak jugak la benda yang aku blaja n temui... bile time keje tuh mang kena keje btul2.. xleyh nak main2... kadang mang stress nk berhadapn ngan patient yang bermacam2 org.... kena maki tuh biase le... x lain x bukan kena mrh sbab tunggu lama... sori la... ape aku bleh buat... yg sakit bukan srg dua... kdg2 tuh non stop... nak x nk trima jela... kekadang tuh kesal jugak la ngan sikap segelintir tuh... dah siap bagi ubat tuh ubat nih, wat tuh wat nih, sebab tunggu lama bleyh plak ckp x wat pape... bengangnyer... tp sabo jela... be professional... kang x pasal2 kena komplen kate kuang haja plak.. memang susah... yang lagi kesal tuh, bape kerat sangat la ucap trima kasih... bila dah sihat or dah ok men blah cam tuh jer.. senyum pun xnk.... xpe... biase la... at least diorg dah sihat n ati aku nih gmbira... sgla rwtn yg aku n kwn2 skrja n juga dr td  berkesan... yang pnting aku ghase puas ati bile patient yang aku jage tuh balik dgn jayanye....

memang lah kbykan prwtn tuh kena tunggu arhn dari dr... tapi kekadang tuh dah name pun emergency, kena la decide sdiri... nk2 bile g ambulance call... mane ade dr weyhh... ko jer nk kena decide hidup ke mati patient yg diattend tuh.. agak susah jugak... thats y la time keje, kene btul2... so sape ckp keje misi nih stkt tuttt tuh jer.... mang silap... before aku join nih pun mang aku pikir tuh jugak... nak2 aku nih asal kg... so oghang kate x brape open sgt....  bila dh tibe saat nih aku ghase agak bertuah giler dpt bergelar sorg insan bernama misi... memang bangga.... nmpak lesung pipit although realiti nyer mang x de langsung lesung pipit tuh.... n pada hakikatnye still ade soseh2 oghang duk mengata lagi... lantak p lah. ade gua peduli... yang pnting aku kena komited ngan keje aku... x leyh nak toleh blakang ag.... ~peace

tetibe plak tringat kat lagu smile =) nyanyian malique ft najwa... enjoy plak dengar lagu nih...

"senyum sikit nak tengok ade x lesung pipit kalau tak ada pun aku masih mahu cubit"







Comments

Anonymous said…
terharu siot aku baca luahan hatimu....walaupun dianggap 'patah'.....teruskan di jalan yg 'lurus'.....aminnnnn

Popular posts from this blog

=kesah GAJUS=

=GEGAR 1 RIBU BLOG APRIL BERMULA=

=The Road Not Taken [versi bahasa melayu]=