Wednesday, February 23, 2011

=mana satu pilihan kalbu? tepuk dada tanya iman=

dalam hidup nih, memang banyak perkara memerlukan kita membuat pilihan. tapi mampukah setiap pilihan yang kita lakukan adalah terbaik untuk diri kita.. mungkin ada pro.. mungkin jugak ada contra nye... fikirlah dengan akal yang waras setiap pilihan yang kita lakukan.. kadangkala kita rasa sesuatu itu amat cantik di mata, amat cute di hati dan amat menawan di sanubari. kadangkala juga kita memandang sesuatu perkara amat comot di minda, amat hina sehina-hinanya.. tetapi itu hanyalah luaran. dalamannya???

kadang kala pilihan itu sebenarnya mengajar kita betapa matangnya akal fikiran kita tanpa membuat keputusan yang terburu-buru.. seperti aku jugak.. banyak perkara memerlukan aku untuk membuat pilihan. 
benda yang simple pun kekadang akan jadi rumit kalau pilihan yang kita lakukan itu berteraskan nafsu semata-mata..


kadang-kadang jugak, kita kena mengambil kira pendapat orang lain.. mana tahu, pendapat orang mampu membantu dalam apa jua yang kita lakukan tanpa khilaf yang mungkin akan memakan diri sendiri.

kalau  anda diberi pilihan untuk membuat keputusan, mana satu yang akan anda pilih??

kalau aku, aku pilih hijau... sebab?? memang aku suka.. ~smile!!!

6 comments:

cik pulau said...

of coz la buat pilihan yang terbaek..
base on pnglaman.. dgr je ckp org tua kita..
insyaAllah tu lah yg terbaek.. ^^,

datang dari blog Ady..

si GaJus!!! said...

btul tuh cik pulau.. kadang2 susah gak nk wat pilihan terbaik..

SaYraH WonDerLanD said...

kalau nk pilih kasut tu mesti la Sarah pilih warna hijau sebab hijau tu menarik .

Kalau untuk pilihan dalam hidup ini kita kena fikir masak-masak dan terima pendaapat orang lain. Mak ayah, kawan2 , saudara hanya mampu bagi pendapat. Keputusan tetap kat tangan kita. Jadi fikir dalam2 sebelum buat apa2 keputusan

Si GaJus!!! said...

sayrah~ hijau tuh menawan... :)
tp kan, kekadang ade gak bagi pendapat yang x membina langsung.. duk kutuk lagi ade la... tuh yg kekadang susah...

Sunah Mohammad said...

menarik la entry ni~ hehehe..saya nak memilih yang terbaik dalam hidup saya~ tapi pilihan saya tetap pilihan Allah juga~ ;)

Si GaJus!!! said...

sunah~ thanks.... betul3... apepn kite wat, kena ingat Allah tetap bersama kita.. especially bile kita buntu...