Tuesday, December 25, 2012

=seorang geriatrik=

Pukul 9 malam
Aku datang
Menatap seorang tua
Bergelar geriatrik
Seorang diri
Di katil itu
Sepi sahaja tanpa teman

Pukul 3 pagi
Dia bangun
Mahu dimandikan
Bunyi suara kelaparan
Percakapan tidak berhenti

Kesalnya
Tidak bisa memahami
Apa yang dibicarakan
Yang ada hanya kumat kumit
Makanan diberikan
Dia sudah dimandikan
Dia senyum
Gigi tinggal satu

Ketika ini
Menutup matanya kembali
Dibuai mimpi mungkin
Keluarga, saudara, sahabat dan taulan
Entah ke mana
Dia bergelendangan, sebelumnya
Dia pasrah
Pukul 7 pagi 
Sehingga seterusnya
InsyaAllah, moga mentari muncul jua


Wednesday, November 28, 2012

=WORDLESS WEDNESDAY #13 : keris=

Salam sejahtera..

"Debaran sedikit hilang di kala ini. Beberapa bulan lepas"

Monday, November 26, 2012

= 12 BUAH LAGU PERINGKAT AKHIR AJL 27=

Salam sejahtera...

 ini dia senarai 12 buah lagu yang terpilih ke anugerah juara lagu...

  1. Idola -  Azlan and The Typewritter/ Audi Mok & Azlan
  2. Lagu - Bedroom Santuary / Bo Amir Iqram
  3. Pelangi Senja - Stacy / Taja & Tun Teja
  4. Terukir Di Bintang - Yuna / Yuna
  5. Patah Seribu - Shila Amzah / Shila Amzah
  6. Andaiku Bercinta Lagi - Mojo / Edry 
  7. Tanpamu - Amir Jauhari / Amir Jauhari
  8. Anak Kampung - Jimmy Palikat ft One Nation Emcee / Jimmy Palikat
  9. Ombak Rindu - Hafiz ft Adira / Zaidi
  10. Teman Pengganti - Black ft Malique / Malique
  11. Ku Akui - Hafiz / Ajai
  12. Simetri - Hazama ft Amy Search / Audi Mok & Zel Firdhaus Haduan

Pilihan Si Gajus:
1. Patah Seribu - Shila Amzah
2. Terukir Di Bintang - Yuna
3. Teman Pengganti - Black ft Malique

Vocal pilihan : 
Shila Amzah

Persembahan Terbaik :
no comment... tunggu time performance.. maybe Anak Kampung sebab aku anak kampung!!


p/s : ada rezeki dapatla aku tengok memandangkan dah terlepas Anugerah Skrin dan Anugerah AIM aritu disebabkan tanggungjawab yang lebih penting..hihihi

Saturday, October 6, 2012

=kalau dalam sudah penuh=

Salam sejahtera anda, awak, korang, engkau, adik, kakak. abang, pakcik, makcik dan sape2 yang seangkatan dengannya...

Harap maaf.. mesti ramai dah melupai jasad ini.. tapi aku terima dengan redha sebab dah lama betul tidak update.. siape suruh cari pasal tak mahu update..hahaha

Entri ini hanya untuk mewar-warkan saja... nak bagi tahu blog ni masih bernyawa.. Alhamdulillah umur nya masih lagi panjang...

Oklah jemah... di kala tengah semangat ni tetiba ada sesuatu yang lebih penting aku perlu buat... say bye to u ollss...




"kalau dalam sudah penuh, mane mau letak selebihnya?????"
APEPUNTAKBOLEH

Monday, March 26, 2012

=Jangan lalu depan rumah aku.. faham!!!=

Salam sejahtera buat anda...

Manusia.. perangai macam-macam.. tak tahu apa yang difikirkan...

Bagi anda, semasa memandu, apabila terdengar bunyi siren ambulan, apa reaksi anda??? tentu anda fikir seseorang sedang berada dalam kecemasan.. mungkin antara hidup atau mati... itu bab di jalan raya bila mana semasa memandu.. walaupun ada juga segelintir yang tiada "sense" bila dengar siren ambulan..

Tapi aku pelik.. rasa nak marah pun ada bila dengar sesuatu yang diceritakan oleh rakan sekerja aku (pemandu ambulan). ade seorang makhluk ciptaan Allah berjumpa beliau sewaktu bekerja , dan menegur rakan aku tersebut supaya tidak melalui jalan di depan rumahnya semasa membawa ambulan.. katenye bingit telinga bila dengar bunyi ambulan. Makhluk tu menyarankan agar kami melalui jalan lain sekiranya ingin menuju ke sesuatu tempat bila berlakunya kecemasan... Tambah-tambah jalan raya di hadapan rumahnya selalu sesak. Sangat mengganggu "beliau" yang ingin beristirehat dengan jayanya.. maklumlah, bunyi siren bukannya perlahan.. amat kuat kut... 

Aku dengar jer, lagi la bingit.. tak tahu apa yang ada dalam kepala makhluk tu.. boleh plak fikir macam tuh... Nama pun kecemasan... ingat nak main-main ke bunyi siren bagai.. Mungkin belum kena kat batang hidung sendiri...

harap jika sesuatu berlaku kepada anda atau keluarga si makhluk, harap anda tidak sesekali hubungi 999 untuk perkhidmatan ambulan.. usahalah dengan cara lain... kerana kami takut, siren memberi kesan pendek umur kepada anda!!!!!!!



Wednesday, February 29, 2012

Tuesday, February 28, 2012

=kalau PANDAI SANGAT....=

Salam sejahtera buat anda....

Malam ini aku akan bekerja seperti biasa di tempat ini....

-copy dari facebook seseorang.. thanks:)-

Tempat untuk aku mencari 1001 pengalaman dan pengajaran... Tempat di mana mendidik aku menjadi lebih sabar. bukan semata-mata mencari rezeki....

Kadang kala perasaan kesal menerpa dalam diri.. bukan kesal sebab kerjaya diceburi, tetapi kesal dengan sikap segelintir si polan yang tak tahu menghargai...

Apa perasaan anda sebagai manusia biasa diherdik, dimaki dengan kata BODOH, sedangkan waktu itu anda begitu bersemangat memberi perkhidmatan terbaik...

Itulah orang kata, tak tahu buat-buat tahu.. bukan nak tanya... nak terima kasih apatah lagi.... siap kata orang lain bodoh.. ikut sangat perasaan...  kalau dah pandai sangat, rawat la diri sendiri, tak perlu nak ke hospital berjumpa orang yang kau kata bodoh tuh....


*ini hanya luahan hati, kejadian benar-benar berlaku depan mata aku pada seorang doktor yang baik hati...






Wednesday, February 22, 2012

=garis panduan dan peraturan semasa mengunjungi jabatan kecemasan=

Salam sejahtera buat anda... Ini ada sedikit perkongsian untuk anda terutama bagi mereka yang selalu mengunjungi jabatan kecemasan.. Ini adalah garis panduan sahaja.. yang betul sila ikut... Maaf sebab versi Bahasa Inggeris... kalau tak faham, sila rujuk kamus. paling mudah bukak aje google translate..hihi


RULES FOR THE EMERGENCY ROOM
Here are some tips to those who may end up in an ER, be it yourself or a family member.

1) If it requires the ambulance team and entire truck crew of firefighters to transport you and safely place you on a hospital stretcher, it is time to go on a diet.

2) When you present to the triage nurse, do not tell him/her that your doctor called ahead. If you survey our waiting area, probably 50% of the people waiting said the same thing, and the other 50% use the ER as their regular doctor.

3) Never start out by saying, "I was searching the Internet . . . "

4) When asked how much you weigh, please do not give the "Deer-In-The-Headlights Look", and tell us you "really don't know". It's a simple question with a simple answer.

5) Just because you have a phone and know how to call 911, we are not impressed by your arrival on an ambulance stretcher. You had better be sick.

6) If you came escorted via EMS for multiple complaints that started more than one week ago and your entire family followed the ambulance to the hospital, you will be labeled a ninnie and treated like one, enjoy the waiting area with your family.

7) One complaint/ailment per visit, please.

8) Just because you came in on a ambulance, doesn't mean you're going home on one. You better start making arrangements, now. I am not driving you home, or figuring out how to get you home. Cab vouchers are not an option.

9) If you have one of these four, go to your own doctor in the morning: A Migraine; the Flu; a stomach virus; or a stuffy nose.

10) Do not ask us how long it will be. We don't know. I don't know what is coming through my door 30 seconds from now,so I sure as hell don't know when you're getting a room.

11) We have priorities. We understand that you have been waiting for two hours in the waiting room. If you don't want to wait, make an appointment with a doctor. The little old lady that just walked in looking OK to you is probably having a massive heart attack. That is why she goes first.

12) If your mother is a patient and we ask her a question, let her answer it.

13) If your child has a fever, you had damn well better give him paracetamol® before coming in. DO NOT let the fever remain high just so I will believe the child has a fever. Do you want your child to have a seizure? Do you?

14) If you are well enough to complain about the wait, you are well enough to go home.

15) Do not utter the words "it is in my chart", I don't have your chart, and I don't have the time to call and get it. Just tell me. It is faster.

16) We know how many times you've been to an ER. We can usually tell if you are faking it during the first 5 seconds of talking to you. Do not lie to us. If you lie about one thing, we will have to assume you are lying about everything. You don't want that.

17) If you have diabetes and do not control it, you are committing slow suicide.

18) If you are a female between 16 and 42 and your last period was between 28-35 days ago, please don't waste our time if you are here for Abdominal Pain & Vaginal bleeding. Guess what!!?? You got your period, again.

19) Do not bring your entire posse with you. One person at the bedside is all you need. It is really difficult to move around seven people who are in the way if you are really sick.

20) Every time I ask you a question, I learn more about what is wrong with you. I don't care if I asked you what day it is four different times. Each time I ask, it is for a reason. Just answer the questions, regardless whether you have answered them before.

21) If you want something, be nice. I will go out of my way to piss off rude people.

22) Our definition of sick is not your definition of sick. If a member of the ER staff says that someone is sick, it means that they are in the process of DYING. They have had a massive stroke, are bleeding out, having a heart attack, or have been shot. We don't consider a kidney stone, sick. Painful, yes. Sick, no.

23) At any given time, one nurse has four patients. One doctor has up to 15.

24) There is a law (similar to Murphy's) in the ER. If you have four patients: one of them will be sick (see above for definition); one of them will be whining constantly; one of them will be homeless; and one of them will a delightful patient. (don't be the whiner). Please.

25) If you see someone pushing a big cart down the hall at full speed and you hear bells going off, do not ask for a cup of coffee. Someone is dying, you inconsiderate a*****e. In the ER, bells don't ring for nothing. Sit down, shut up, and let us work.

26) If you can bi**h about the blood pressure cuff being too tight, or the IV hurting, you are not in that much pain.

27) Physicians and nurses are not waiters. We are not customer service representatives. This is not McDonald's®, and you very well may NOT have it your way. Our job is to save your life, or at least make you feel better. If you want a pillow, two blankets, and the lights dimmed, go to the IKEA®.

28) If you have any sort of stomach pain and you ask for something to eat, you are not sick.

29) Do not talk s**t about the other members of staff I work with. The doctor that you hate? I work with him every day, and I know that he knows what he is doing. I trust him a lot more that I trust you. I am not here to be your friend, and neither is he. I will tell him what you said, and we will laugh about it. If you want a buddy, go somewhere else.

30) If you are homeless, don't ask for a bus token or cab voucher to get home. It just confuses the staff.

31) Please don't tell us how to do our job. Do we go to your place of business and tell you how to do your job?

32) Please don't bring in a "show and tell". If you have to fish it out of the toilet, it's really not necessary to bring it in, we will take your word. If you did fish something out of the toilet, you may not use my pen.





sumber:facebook

Tuesday, January 24, 2012

=Alangkah best kalau hari-hari macam ni=

Salam sejahtera buat anda....

Balik keje pagi tadi, aku merempit motor macam biasa.. Rasa macam best saja kat jalan raya bila aku tengok tak banyak sangat kenderaan yang turut sama merempit dengan aku waktu itu...errr..  Tenang saja aku tengok.. Sempat aku beremosi sambil bawa motor...hihihi..  Biasalah waktu cuti umum.. Lagipun semua rakyat jelata pulang ke kampung halaman manfaat cuti masing-masing... 




Alangkah best kalau hari-hari macam ni.. Tak perlu nak me"stress"kan diri berhadapan dengan kesesakan jalan raya... Nak pergi mana-mana pun tak perlu kejar masa.. Yelah masa itu emas... Kalau lah jalan sesak tak ke ambil masa sampai berjam-jam baru sampai destinasi... 

Monday, January 23, 2012

=bila rindu=

Salam sejahtera buat anda...

Rindu mendalam dalam diri.. mengiatkan aku pada orang yang sangat aku cintai... nun jauh di sana... aku hanya berharap agar dia sihat sentiasa.. sentiasa bahagia.. dan dijauhkan segala  kesusahan...

Bila rindu, hati meronta-ronta untuk berjumpa... Bila rindu, fikiran aku tak keruan.. Ingin sahaja aku berjumpa kamu dan meluahkan segala isi dan perasaan dalam hati bahawa aku rindu padamu..

Saat ini, aku tak mampu menipu lagi... Sejujurnya aku teramat-amat merinduimu... Hanya memori indah peneman aku di kala ini... Saat manis kita bersama tidak akan aku lupa sampai bila-bila...

Bila rindu, hanya sekeping gambar cantik dan manis mu dapat aku tatap.... Bila rindu, hanya bisikan dalam hati mampu ku ungkapkan...

Hati berkata... mampukah aku merindui mu sekian lama... Sehari bagaikan setahun... Sebulan bagaikan berkurun-kurun... kalau setahun, tentu aku sudah tidak keruan.. Rindu aku akan membuak-buak...

Doaku, moga aku dipanjangkan umur agar kita mampu bertemu lagi.. agar aku mampu mengubati rindu aku yang amat mendalam dalam hatiku... I miss you so much duhai 
IBUKU...


[Entri khas ini aku tujukan untuk ibuku nun jauh di kampung PUAN KAMARIAH BTE STAPHA yang kini berada di Kg Tanjung Pagar, Ketereh Kelantan.]



=orang tanya, aku jawab... MONOLOG sendiri!!!=


orang tanya, kau kerja apa??
Aku jawab, seorang JURURAWAT..


orang tanya, kau tak malu ke??
Aku jawab, aku tak malu malah bangga..


orang tanya, kau dah tak ada kerja sesuai ke??
Aku jawab, ada bukan tak ada..


orang tanya, kau seronok ke??
Aku jawab, sangat seronok..


orang tanya, kau dah lali kena marah kena maki??
Aku jawab, bukan lali itu semua dugaan aku harus sabar..


orang tanya, kau tak rasa rugi jadi jururawat??
Aku jawab, tak malah aku beruntung..



orang boleh tanya... itu hak.. jawapan aku senang.. tuh jerrr... yang penting, 
ade aku kesah?????

=makna sepuluh ringgit=

Salam sejahtera buat anda...

Anda tentu pernah tengok sepuluh ringgit... dan bagi anda tentu tiada apa-apa makna.. bagi aku begitu besar maknanya... memori aku terus ke arah itu bila aku lihat sepuluh ringgit ini... 


hari-hari berdepan dengan kesibukan tempat kerja memang suatu cabaran yang aku tempuhi.. berhadapan dengan pelbagai telatah, ragam dan adat manusia terutama bergelar seorang pesakit... memang memupuk aku bersifat sabar dan sentiasa "empathy"

suatu hari, aku bertugas seperti biasa... pada hari tersebut, aku ditugaskan menjaga seorang pesakit berumur dalam lingkungan 80 an... mengidap masalah kegagalan buah pinggang tahap akhir.. waktu itu dia hanya bernafas menggunakan terapi oksigen dan keadaan agak stabil.. aku sempat berbual-bual dengannya.. walaupun dimamah usia tetapi ingatannya tetap utuh...

sedikit terkilan bermain di fikiran aku apabila beliau menyatakan beliau hanya tinggal bersama orang gajinya sedangkan anak-anaknya (3 orang kalau aku tidak silap) tinggal berasingan dan tempat tinggal mereka bukanlah jauh... anak-anaknya seperti tidak mempedulikannya.. masing-masing sibuk dengan tugasan kerja... sewaktu aku menjaganya pun tidak nampak seorang anak nya pun datang melawatnya di kala beliau sakit... yang ada hanyalah orang gaji... peneman setia menemani beliau..

suatu ketika, beliau memanggil aku, meminta sedikit makanan kerana sangat lapar... aku berasa serba salah... kerana tempat aku bekerja tidak disediakan makanan untuk pesakit yang baru datang dan bukan untuk kemasukan ke wad.. beliau seakan merayu... melihatkan keadaannya, mujurlah ada pesakit lain yang tidak mahu makanan yang disediakan kerana telah kenyang.. aku pun memberikan makanan tersebut kepada beliau...

beliau tidak putus-putus mengucapkan terima kasih.. sambil membuka poket baju uniform aku dan memasukkan sesuatu... bila aku lihat.. itulah nilai sepuluh ringgit.. aku bertegas, aku lakukan itu bukan kerana wang ringgit bahkan memang tidak layak menerima.. itu salah satu tugas dan tanggungjawab aku..  tetapi dia bertegas minta aku menerimanya juga.. aku tetap menolak.. dia tetap bertegas sambil berkata "banyak terima kasih... kamu memang baik hati".. untuk tidak mengecewakan beliau, aku menerimanya....


itu hanyalah sedikit cebisan kisah yang aku lalui... sebelum terlupa, aku tujukan ucapan SELAMAT TAHUN BARU CINA ini khas buat popo tersebut yang aku gelarkan "beliau" dalam kisah di atas... terima kasih di atas ang pow sepuluh ringgit yang popo berikan pada aku. begitu besar maknanya.. moga popo cepat sembuh yerr...



[popo seorang wanita berusia berbangsa cina]



Sunday, January 22, 2012

=beza mekanik dengan doktor=

Salam sejahtera buat anda... 
sila hayati kisah pendek ini... versi bahasa inggeris.. harap anda faham.. :)

***********************************

A mechanic was removing a cylinder head from the motor of a Harley motorcycle when he spotted a well-known heart surgeon in his shop.

The surgeon was there, waiting for the service manager to come and take a look at his bike. The mechanic shouted across the garage,
 "Hey, Doc, can I ask you a question?"

The surgeon a bit surprised, walked over to the mechanic working on the motorcycle. The mechanic straightened up, wiped his hands on a rag and asked, "So Doc, look at this engine. I open its heart, take valves out, fix them, put them back in, and when I finish, it works just like new. So how come I get such a small salary and you get the really big bucks, when you and I are doing basically the same work?"

The surgeon paused, smiled and leaned over, and whispered to the mechanic... 


"Try doing it with the engine running."





[sumber : facebook]



Thursday, January 19, 2012

=moga esok lebih baik=

Salam sejahtera buat anda..

Detik dan waktu berjalan tanpa disedari... Baru pagi tadi aku kongsi dengan anda apa yang telah berlaku pada aku hari ini... Itulah namanya asam garam kehidupan sebagai umat dan insan yang tidak sempurna.. Insan yang banyak kelemahan..  Tiada yang lebih sempurna melainkan Dia... Sudah tiba masa beberapa minit lagi hari ini bakal melabuhkan tirai...

Aku cuma ingin mengharap satu perkara sahaja dalam entri yang ringkas ini...

"moga esok lebih baik"

InsyaAllah...



*esok 'surely' aku tugas syif pagi.. :)

=semua serba tak kena=

Salam sejahtera buat anda...

Entri ni tak brape nak spontan daaa.. aku rasa agak serabut hari ni.. semua serba tak kena.... ish3....

Pagi tadi aku bangun agak lambat dari biasa.. Dalam kepala da set, tugas syif pagi (masuk pukul 7pagi) hari ni.... Punye la kelam kabut tadi sebab pukul 6.40 pagi baru sedar... adehhhh... so, bangun tadi semua aku settlekan dengan seexpress yang boleh (mandi, solat dan apa-apa yang perlu)... Bila dah bangun lambat, mula la jadi serabut... baju pun x sempat iron ingat harini mampu bangun awal..set alarm pukul 5.30 so terpaksalah pekena baju smlm... mujurlah kelihatan suci bersih..hihihi

So, dengan kudrat yang ada, bertemankan sweater dah helmet serta beg galas, aku terpaksa merempit seperti litar untuk ke tempat kerja... mane taknya, lagi sepuluh minit... aku tak mahu lambat smpai... nanti rekod kedatangan tak bape baik... tambah-tambah awal2 tahun.. maklumlah sekarang semua kena baik ... sebab aku tak berapa pandai nak kipas-kipas or pasang aircond... baru prestasi maintainn!!! hikhik.. mujur selamat sampai sebelum pukul 7... 

Sesampainya kat tempat kerja, aku menuju ke bilik rehat sebab nak tengok tempat tugasan untuk bertugas pagi ni.... sekali tengok aku jadi pelik sebab nama aku tengok untuk syif pagi.. sekali lagi tengok, pun tak ada... aku pun tengok le balik jadual tugasan mingguan... tup-tup.... adehhhhh!!!!

"aku tugas petang la arini"

cis.. macam mana aku boleh silap tengok jadual tugasan... agak bengang jer... sendiri cari masalah... so, dengan muka seposen, aku jumpa ketua aku nak bagi tau aku silap jadual sebab aku dah punch... die suruh aku balik.. dan datang balik petang ni... adehhh...

punyelah kelam kabut nak pergi kerja sebab dah lambat, rupanya salah jadual.. adoiii.. fest time.. aku tak tahu mcm mane la aku tak tengok betul2 jadual tuh... kang diri yang susah...

pengalaman-pengalaman.. :)


=SPONTANEOUS THURSDAY # 7 : mood=



BILA KEPALA SERABUT
SEMUA SERBA TAK KENA
ADEHHHH!!!!

Tuesday, January 17, 2012

=CNE untuk CPD=

Salam sejahtera buat anda...

hari ini merupakan cuti mingguan aku... masa untuk aku hentikan seketika kesibukan bekerja.. dapat mengurangkan tekanan kerja yang kian bertambah saban hari... walaupun satu hari tetapi amat bermakna untuk aku.... sekurang-kurangnya, fizikal dan mental aku mampu berehat seketika... hehehe

bila bercuti, inilah yang jadi.. kebosanan melanda diri... itulah gara-gara bercuti di kala orang lain seronok mencari rezeki... keseorangan di rumah....

sebab itu mahu tak mahu aku terpaksa singgah juga ke tempat kerja.. bukan untuk berkerja tetapi menimba ilmu... menghadiri program CNE (continuing nursing education) selama dua jam... (rajin tak aku??) hehehe...

program ini bukanlah satu program yang wajib aku harini tetapi suatu program yang perlu jika aku ingin terus berkerja sebagai seorang jururawat.. setiap tahun, aku perlu memperbaharui lesen pengamalan jururawat.. lesen ini adalah satu perkara wajib sebagai seorang jururawat terlatih..  salah satu syarat untuk memperbaharui lesen tersebut adalah aku perlu mengumpul sebanyak 25 mata yang dipanggil mata CPD (continuing professional development) ..  jadi itu adalah salah satu  inisiatif  untuk aku cukupkan mata CPD... CNE yang aku hadiri tadi membolehkan aku mendapat 2 mata CPD... selain CNE, ada juga kursus-kursus lain yang boleh aku hadiri untuk memenuhi mata CPD aku.. 

elok juga aku penuhi mata CPD awal-awal nanti bila sampai hujung tahun, tak la aku terkial-kial nak pergi kursus itu ini atau CNE.. serabut oooo..

itulah bukan senang untuk berkerja... inilah salah satu cabaran... errrr cabaran ke?? bunyi macam besar jer...hihihi... 

apapun, menuntut ilmu itu tak rugi mana pun malah menguntungkan.. kita juga yang pandai nanti... :)



*balik CNE layan ni syok wooooo








=video CNY 2012=

Salam sejahtera buat anda... salam bertemu kembali..
sudah lama tak bersua muka, kaki, kuku tangan dan apa sahaja bahagian.... sejujurnya aku bukan melupakan dunia yang penuh makna ini.. tapi mungkin aku sudah tak seaktif dahulu.. 

entri kali ini aku hanya ingin berkongsi dengan anda satu video yang penuh makna.. video yang aku sempat lihat dari laman youtube.. sempena CNY yang bakal menjelma minggu depan... banyak mesej tersirat yang terus terang buat aku rasa sikit terharu... layan saja.. :)




*happy becoming CNY to all my chinese friend...